Att bo i stora staden

_MG_0028-kopiera_l
Utsikt mot Frihamnen från våra sovrum.

Stora julklappen till barnen var en resa till Stockholm och att se Star Wars – The Force Awakens på IMAX-bio i Solna och i helgen bar det iväg på en mycket lyckad weekendresa :) Här är en del av det vi gjorde:

• Naturhistoriska muséet. Det här måste vara ett av de mest klassiska och pampigaste muséerna jag har varit på samtidigt som de erbjuder aktiva och moderna sätt att utforska och lära. Det är också riktigt bra att anläggningen är stor och har så mycket att erbjuda att det går att komma tillbaks gång på gång utan att ha hunnit med allt. Dessutom ger tillfälliga utställningar och ett uppdaterat bioprogram variation. På den här resan hann vi bara med delar av muséet. De klassiska montrarna och upptäckarutställningen om människan blev favoriterna.
  • Junibacken. Lillasyster önskade att få besöka Junibacken och där blev vi kvar nästan en hel dag. Trots sista helgen på jullovet var det förvånansvärt lite besökare vilket var skönt. På så vis kunde vi undersöka varje miljö precis så länge som önskades. Sagotåget var som alltid bäst. I övrigt blev Sagotorget och Mumin-världen populärast. Jag vet att jag har skrivit det förr, men en påminnelse är på plats: På Junibacken får inte medhavd mat ätas och det som finns att köpa är väldigt dyrt.
  • Mall of Scandinavia var förstås bio på IMAX det viktigaste då det var hela resans huvudmål. Det här var andra gången jag gick på en sådan föreställning i Solna och tredje gången totalt på IMAX (bortsett från på Naturhistoriska) eftersom vi var på IMAX i Berlin förra hösten. Star wars VII hade alla utom Lillasyster redan sett, men den är värd att se flera gånger. Hela familjen blev imponerade av IMAX och jag skulle vilja se bio där varje gång jag åker till Stockholm! Vi gick gå några mindre butiker men vad gäller shopping dominerade Lego Store och Disney Store totalt både för vuxna och barn. Bland annat köpte Storebror två Legolådor av största modell :P
  • Tekniska muséet fick också ett besök.
  • Transporter. Barnen har nästan inget tidigare minne av att flyga och jag brukar alltid åka tåg privat. Den här resan prioriterade vi dock flyg på nedresan och det var det klart värt. Malmö Aviation bjöd på en föredömlig service. Hela familjen fick gå in först i planet och personalen på både flyg och flygplats svarade intresserat på barnens alla frågor. Det visade sig också att vara en fullträff att flyga på morgonen – förutom frukost fick vi lyfta i mörker och se ljuset från hus och vägar försvinna under oss. Väl ovanför molnen fick vi se en fantastisk soluppgång!
    På plats i Stockholm var Lillasyster gratis under helgen på SL, jag och sönerna fyllde praktiskt på våra reskassor i plastkorten och mannen köpte ett tillfälligt kort som gällde för fria resor alla dagarna.
    Det gick också bra att åka tåg hem trots att alla började vara trötta. Framför allt var det praktiskt eftersom vi hade skrymmande Lego-lådor med oss :D Slutligen kom vi hem med en kvarts försening, helt inom godkända gränser enligt mig.
    Taxi till flyget, tunnelbanan, buss i Stockholm och flygbussen ska för övrigt inte underskattas som underhållning i sig för barn.

_MG_0025-kopiera_l
Nedanför vår balkong.

Under den här helgen hade vi turen att få bo i en stor lägenhet på Gärdet.
+ Bekvämt med lägenhet när man reser med flera barn, det blir så mycket mer utrymme och frihet att röra sig som man vill.
+ Kostnadsbesparing. Vi bestalade nästan ingenting för att låna lägenheten. Jämför det med kostnaden för flera nätters hotell i Stockholm med en familj där fyra av fem går på vuxenpris…
– Att behöva ta med sängkläder i packningen. Sidenlakan till hela familjen står högt på önskelistan!
+ Vardagsfunktion. Praktiskt med tvättmaskin, nära till tunnelbana/buss och livsmedelsbutik. En av dagarna köpte vi mat på affären och lagade middag hemma där vi också åt frukost och middag. Eftersom vi troligast kan bo på samma ställe vid fler besök i stan fantiserade vi lite hur det skulle ha varit om vi hade bott här på riktigt.
– Ingen hotellfrukost. Ingen städning och ingen som bäddade sängarna. Men – den lyxen går att spara tills vi åker utan barn nån gång. Dessutom fick vi en hotellfrukost i julklapp som ska utnyttjas någon förmiddag framöver här i vinter :)