Maj i Stockholm

I veckan var jag på tjänsteresa i Stockholm några dagar. Vi var ett helt litet gäng som genomförde användartester som en del av offentlig upphandling av ett system. Det var lärorikt och intressant!untitled3Vi brukar alltid bo i centrala Stockholm, men den här gången valde vi att bo ute i Solna framför allt komma nära Mall of Scandinavia och underlätta en av kollegornas önskemål om shopping. Min egen blygsamma shopping bestod av två Star wars-figurer (BB-8 och Rey) och två klänningar från Mango respektive Vila. untitled2Hotellet i området heter Quality Hotel Friends och invigdes 2013. Det bästa är de ordentligt stora rummen och de runda fönstren i olika storlekar vilket ger en spektakulär utsida av byggnaden. I övrigt uppfyller hotellet alla mina krav men det känns lite opersonligt och gav mig inget speciellt.

untitled4
Det var gränsfall sent på våren, men jag fick ändå en skymt av fint blommande körsbärsträd. De är ljuvliga tycker jag!

untitled5
Jag har i princip lovat mig själv att ingen Stockholmsresa ska vara utan besök i IMAX-salongen på Filmstaden Scandinavia. Det var nära att det inte blev av den här gången. Jag är fortfarande bra tagen efter sjukskrivningen och dödsfallen i släkten samtidigt som pollenallergin blir allt mer intensiv.

Efter en timmes tupplur tog jag mig ändå iväg. Tack vare att jag gick ensam fick jag loss en av de allra bästa platserna trots att det var premiär och i princip fullsatt på X-men apocalypse. Med IMAX-formatet och 3D kunde det inte bli annat än en häftig upplevelse och jag är glad att jag tog mig iväg. Eftersom filmen slutade så sent var det väldigt praktiskt att gå tillbaks till hotellet på bara några få minuter istället för att ta pendeln in till stan.

Den andra kvällen gick jag på Vapiano med kollegorna – en av de trevligaste restaurangerna i den kedjan hittills – riktigt bra! Kvällens val blev för mig ricotta- och spenatravioli med en sås på lök, körsbärstomater och rostade pinjenötter.

untitled6
På väg hem hamnade jag och mina kollegor i flygkaoset på Arlanda. Så här efteråt är jag tacksam att jag hade snålat på sidorna i en bra bok så jag kunde läsa den på flygplatsen, och att vi faktiskt kom iväg fyra timmar sent. Jag missade tyvärr ett årsmöte, men det kunde förstås ha varit värre och många fick ju inte plats på något plan ens samma dag.

Efter alla aktiviteter tog jag flexledigt fredag och har varit i princip obokad i helgen. Jag försöker vara smart genom att ta det försiktigt och vila det som går, hoppas det lönar sig.