Bokmässan – digitalt lärande

Idag blev det intensivt arbete med stort fokus. Därför var det skönt att tänka på annat på lunchen. Jag hann både se slutet av Maluo efter tio där det var ett intressant författarsamtal med Karolina Ramqvist, aktuell med boken Det är natten – författaren och den som skriver. Dessutom såg jag presskonferensen med tillkännagivandet av årets Nobelpris i kemi! Skönt att ha så nära hem på lunchen så att jag hinner med ett riktigt avbrott även om jag ibland ändå tar kort lunch.

dsc_4212
Poolen på taket av Hotel Post i Göteborg.

Förutom att det var tyst i kontorslandskapet idag! (många borta), var en anledning till att det gick bra att arbeta fokuserat, att jag bara hade ett enda möte. Då planerade jag och kollegan H vad vi ska berätta om på jobbet från Bokmässan. Några av de föreläsningar jag besökte under temat digitalt lärande var de här:

  • Ny rapport om digitala läromedel: Vad anser lärarna om tillgången, användandet och nyttan med digitala läromedel? Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund och Åsa Steholt Vernerson, vd Gleerups/ordförande Svenska läromedel. Behov av en nationell strategi, att se digitalisering som en fråga om ledarskap och att arbeta med uppföljning.
  • Digitaliserad undervisning på vetenskaplig grund. Daniel Barker, gymnasielärare, Norra Real, och läromedelsutvecklare Natur & Kultur. Så mycket inspiration kring det digitala lärandet, att satsa på lärarna, flipped classroom, krav på hur digitala verktyg och läromedel  ska anpassas för att stötta undervisningen på vetenskaplig grund. Barker berättade också om en undersökning som visar att de som lyckas med sitt lärande är de som samarbetar. De som lär i grupp vågar göra fel, ser det inte som misstag, utan lär sig mer och ser alternativ. En metod som kan användas är Think – pair – share ( EPA:  ensam – par – alla) som för övrigt används framgångsrikt på Lillasysters skola.
  • Interaktiva medier och lärandemiljöer (bok). Simon Lindgren, professor i sociologi, Umeå universitet och Elza Dunkels, docent i pedagogiskt arbete, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Digitaliseringen ska vara en naturlig del. Forskning kring digitalisering har kommit till en ny fas, tittar på vad som verkligen händer, samhällsutveckling inkl. lärande. Ett kritiskt förhållningssätt behövs hos eleverna. De behöver tillit till skolväsendet – hänger inte skolan med väljer vissa elever andra vägar än de formella vägarna (skolan) att lära. Hierarki (och auktoriteter) ersätts med nätverkande ex. Wikipedia. Idag låtsas vuxna ofta att ex. Flashback inte finns och lämnar barnen ensamma med det vi vuxna upplever som en risk/farligt. Det finns även behov av kunskap om datalogiskt tänkande (Computational Thinking) – problemlösningsprocess för att beskriva, analysera och lösa problem för att kunna ta hjälp av datorer. Ex. att hitta mönster, generaliseringar, abstraktioner och skapa algoritmer för lösningar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *